Jo, bara en sak först

Nu är det tydligen snart jul igen. Det känns inte. Inne på torget står massa klasser och försöker sammla in pengar till klassresor. Det säljs lussebullar och mjukkaor. Man har packat det  som föreställa centrum i våran lilla stad, med barrträd. Alla affärer använder flitigt färgen röd för att försöka få lite julstämning. Samma gammla låtar spelas överallt. Jag känner ingenting. Ingen julstämning. Det är inte det faktum att gräset fortfarande sticker upp eller det faktum med att snön lyser med sin totala frånvaro. Nej, jag känner ingen jul känsla på grund av att jag har andra saker att fokusera på som är roligare än julafton, än att bli ett år äldre. Sen kan man väl inte bli less på julen? Eller kan man? Kan man verkligen bli less på att sitta varje år och se samma TV program och äta samma mat? Jag tror att jag börjar bli less. Vi svenskar verkar älska traditioner. Vi verkar vara rädda för att bryta mönster. Vad skulle hända om det var Bamse på julafton istället för Kalle Anka? Folk skulle gå berserk. Det skulle bli kaos. SVT's huvudkontor skulle inte stå kvar i alla fall. Nej, i jul blir det svart i stället för rött, Tool i stället för Carola och skrov i stället för köttbullar, för jag orkar inte längre



Jag försöker provocera fram jul kännslor genom att läsa kalle anka sniffa pepparkaksdeg äta skinka med senap tända advents ljus och titta på mandariner. Det funkar inte


//P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0